بلاگ

خرابی تسمه دونده تردمیل

تسمه تردمیل

در این مقاله با یکی دیگر از قطعات تردمیل به نام تسمه دونده تردمیل آشنا خواهیم شد.

این قطعه از ارکان اصلی تردمیل میباشد که معمولا در شرایط استاندارد نگهداری (روغنکاری منظم و تنظیم تسمه) هر 2 تا 3سال یکبار تعویض می گردد.

ساختار تسمه دونده تردمیل بطورکلی به دو قسمت رویی و زیرین طبقه بندی میشود.

قسمت رویی از جنس لاستیک آجدار در طرحهای لانه زنبوری، آسفالتی و گریپ تهیه میشود که مدل لانه زنبوری بصورت عمومی در بیشتر تسمه ها استفاده میشود.

لایه زیرین تسمه معمولا از جنس کتان و نیمه کتان است که در تردمیلهای خانگی از مدل کتان استفاده میگردد.

ضخامت تسمه دونده از 1.4تا 3 میلیمتر میباشد که در انواع تردمیل خانگی براساس قدرت موتور معمولا از ضخامت 1.4تا 1.8 میلیمتر استفاده میشود و در تردمیل باشگاهی از ضخامت های 2.5 میلیمتر به بالا استفاده میشود.

یکی از عوامل مهم در نگهداری تسمه دونده تردمیل، تشخیص زمان تعویض آن میباشد و همانطور که قبلا اشاره شد هر2 تا 3سال یکبار تسمه تعویض میشود.

احساس بوی سوختگی شبیه به سوختن پلاستیک در سطح زیرتسمه یکی دیگراز علایم خرابی تسمه تردمیل است یا درصورت بروز پارگی و دولایه شدن سطح زیرین ورویی تسمه، باید اقدام به تعویض آن کرد.

روغنکاری منظم تسمه دونده تردمیل، درطول عمر مفید قطعات ( بردتغذیه، موتور، تخته دونده و …) نقش بسزایی دارد.

اصطکاک بین تسمه و تخته دونده باعث تولید جریان الکتریسیته ساکن خواهد شد که درصورت دفع نشدن این جریان، سبب سوختگی دیگر قطعات و همچنین خرابی تسمه دونده میشود.

به همین منظور با زدن منظم روغن سیلیکون در زیرتسمه دونده، جریان الکتریسیته ساکن خنثی شده و تردمیل عملکرد مناسبی خواهد داشت.