بلاگ

تفاوت بین بدنسازی و فیتنس

فرق فیتنس و بدنسازی

اگرچه فیتنس و بدنسازی در نگاه اول مشابه اند، اما تفاوت‌هایی باهم دارند. تاریخچه بدنسازی از سال ۱۹۶۰، زمانی که ورزشکاران جماهیر شوروی از هورمون تستسرون برای رشد ماهیچه استفاده کردند، شروع می‌شود.البته در بدنسازی لزوما از استروئید‌ها استفاده نمی‌شود و می‌تواند ورزشی کاملا طبیعی مانند فیتنس باشد.همه فکر می‌کنند بدنسازی مختص آقایان است، اما اصلا این طور نیست. فرق فیتنس با بدنسازی در این است که کسانی که مایل به بدنسازی هستند با تمرینات ورزشی توسط دستگاه های بدنسازی و استفاده از تغذیه مناسب به دنبال حجم دادن به عضلات خود هستند، اما کسانی که سعی بر آب کردن چربی‌های اضافی بدن خود را دارند، در حقیقت راه فیتنس را در پیش گرفته اند.باید به این مهم دقت شود که هر کدام از این دوراه نیاز به برنامه ورزشی و همچنین برنامه تغذیه‌ای خاصی دارد.

تعریف کلی فیتنس

فیتنس یعنی ایجاد یک وضعیت سالم جسمانی که از ورزش و تغذیه مواد سالم حاصل می‌شود. تمرین با دستگاه های هوازی نقش مهمی در فیتنس دارند.هدف اصلی در فیتنس، متناسب و خوش فرم بودن بدن است. و شما را به سمت یک زندگی فعال و سالم پیش می برد.همچنین سوزاندن چربی و کالری اضافی هم در آن صورت می گیرد. همچنین تعریف فیتنس با توجه به جنسیت زن یا مرد بودن در جزئیات و تمرینات متفاوت می باشد.

تعریف کلی بدنسازی

بدنسازی یعنی انجام ورزش‌های با وزنه که در بازه‌های زمانی مشخص (ست) تا سر حد توان، عضلات را درگیر می‌کند. افزایش حجم، قدرت و توان عضلات در استراحت پس از تمرین ایجاد می‌شود.بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلات و قوی و قدرتمند دیده شدن بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند.

تفاوت های بین بدنسازی و فیتنس

فیتنس به تمرینات روزانه اساسی نیاز ندارد ولی بدنسازی باید به صورت روزانه و متناوب انجام شود

اصلی‌ترین تفاوت‌های فیتنس با بدنسازی در میزان فعالیت ورزشکار است.یک جلسه بدنسازی گاهی بیش از ۲ ساعت طول می‌کشد، اما یک جلسه فیتنس حدودا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.در تمرین‌های بدنسازی؛ وزنه برداری برجسته‌تر است و بدنساز‌ها اغلب از دستگاه های هوازی استفاده نمی کنند، اما در فیتنس ورزش‌های هوازی بیشتر است و خیلی کمتر وزنه می‌زنند.بدنسازی مستلزم تمرینات طولانی مدت مانند ۴ یا ۵ بار تمرین درهفته است، اما فیتنس تمرینات کمتری را با نیرو و تلاش کم می طلبد.

بدنسازی به رشد عضلات می‌پردازد ولی فیتنس به کشش عضلات کمک می کند

بدنسازان معمولا با وزنه زدن به دنبال شکل دادن مناسب به بدن هستند. بدنسازی مربوط به ماهیچه‌سازی در نواحی بازو، ساعد، پاها، قفسه سینه و پشت است، اما فیتنس به رشد عضلات مربوط نمی‌شود و به حفظ قدرت عضلات با انجام تمرینات ورزشی به جز وزنه برداری می‌پردازد.

فیتنس اساسا به منظور قوی شدن ماهیچه‌های شکم و شکل گیری عضلات پا انجام می‌شود در این حالت عضلات قوی می‌شوند، اما نه خیلی برجسته مانند عضلات بدنسازان! استفاده از دستگاه های بدنسازی به بزرگ کردن عضلات و فیتنس به حفظ شکل مطلوب بدن حالتی بین چاقی و لاغری می‌پردازد. بدنسازی درباره حجیم کردن عضلات است در صورتی که در فیتنس توده عضلانی شکل نمی گیرد و قوی کردن ماهیچه ها از طریق تمرینات ورزشی می باشد و اصلا با وزنه زدن سر و کار ندارید و بر پایه تمریناتی است که در آن کشش عضلات و ماهیچه ها اهمیت دارد.

 کالری دریافتی در فیتنس کم و در بدنسازی زیاد است

تفاوت فیتنس با بدنسازی را می‌توان با توجه به میزان دریافت و مصرف کالری درک کرد. فیتنس بیشتر با کاهش وزن و چربی سر و کار دارد بنابراین رژیم غذایی آن‌ها حداقل مقدار کالری را در برمی گیرد. البته این رژیم غذایی به ساختار خاص بدن هرکس و نوع متابولیسم او بستگی دارد. اما بدنساز‌ها برای تبدیل چربی به ماهیچه از مقدار کالری بیشتری استفاده می‌کنند.

 بدن ساز‌ها از مکمل‌های زیادی برای بالابردن قابلیت‌های عضلات استفاده می‌کنند. در بدنسازی مرحله ای به عنوان افزایش وزن وجود دارد؛ در صورتی که در فیتنس لزومی بر بدست آوردن توده عضلانی و حجیم شدن نیست و عادت‌های غذایی سالم در آن بسیار اهمیت دارد. آن‌ها از مکمل‌های طبیعی جایگزین که تامین کننده قدرت بدنی و حفظ سلامتی هستند، استفاده می‌کنند.

نقش مکمل ها در بدنسازی بیشتر از فیتنس است

اصولا، بدنسازان مکمل‌های غذایی بیشتری نسبت به فیتنس‌کاران مصرف می‌کنند. این کار به افزایش ظرفیت عضلات برای سنگین‌تر کار کردن کمک می‌کند. اما در ورزش فیتنس،بر مصرف مواد غذایی سالمی تمرکز می‌شود که قدرت و سلامت کلی بدن را افزایش می‌دهند.ولی این بدان معنا نیست که ورزشکاران فیتنس از مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند.آن‌ها در مقایسه با بدنسازان کمتر به مصرف مکمل توجه دارند.

 بدنسازان پروتئین زیادی مصرف می کنند؛ به این علت که پروتئین اهمیت زیادی در ساختن عضلات و ماهیچه ها دارد و بسیاری از بدنسازان برای بدست آوردن حجم عضلانی از نوشیدنی های پروتئینی،ماهی و گوشت سفید در برنامه خود استفاده می کنند.اما در فیتنس داستان تغذیه متفاوت است.  اساسا به معنای ” متناسب بودن” است و نیازی به خوردن یک غذای خاص برای متناسب ماندن نیست. فیتنس بیشتر بر خوردن غذای سالم مانند سالاد ، سبزیجات و میوه  تکیه دارد.

نوشته های مشابه