بلاگ

آچار آلن 16 کاره دوچرخه Y16 برند کرنک برادرز

آچار آلن دوچرخه

آچار آلن 16 کاره دوچرخه Y16 برند کرنک برادرز با طراحی خاص و گنجاندن بیش از 16 آچار که برای دوچرخه بسیار مورد نیاز می باشد، سعی کرده تا کلی قابلیت را در کمترین فضای ممکن بگنجاند. Y16 ابزاری کامل است که شامل: آچار چرخ و پره، انواع آچارهای آلن ( تی شکل، ستاره ای و …) در ابعاد مختلف، پیچ گوشتی و … را به خوبی پوشش می دهد. همچنین این مجموعه آچار مجهز به سر کپسول دی اکسیدکربن می باشد. شرکت آمریکایی کرانک برادرز در سال 2000 تاسيس شد و در زمینه لوازم جانبی دوچرخه فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت به خاطر نوآوري هاي خاص خود در طراحي محصولات، شهرت يافته و توانسته طرح های زیادی را در این سال ها از آن خود کند.

آچار آلن ابزاری برای باز و بسته کردن پیچ‌های آلن است. پیچ آلن پیچی است که یک حفره شش ضلعی ته آن قرار گرفته است. اسم آلن از روی یک شرکت آمریکایی گرفته شده که اولین بار سال ۱۹۱۰ میلادی چنین پیچ و آچاری را ساخت. این پیچ و آچار آن مزایایی داشتند که باعث شد استفاده از آن گسترش بسیار پیدا کند و به یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها تبدیل شود. از جمله مزایای این پیچ این بود که، محل آچارخور پیچ داخل حفره قرار داشت و امکان ضربه خوردن و تغییر شکل دادن آن را کمتر می‌کرد. سطح تماس بین آچار و پیچ، یک سطح شش ضلعی است که باعث می شود امکان لیز خوردن آچار و همچنین خراب شدن دندانه‌ها به دلیل فشار زیاد کم‌تر شود. شکل متداول این آچار‌ها مشابه حرف L انگلیسی است و دسته این آچار به خاطر طول بلندش باعث افزایش گشتاور می شود. در نتیجه نسبت به پیچ‌های معمولی با فشار دست کمتری باز و بسته خواهد شد. هر دو سر این آچار برای بازکردن و بستن پیچ، قابل استفاده است. همچنین از سر بلند‌تر آن در فضاهای باریک‌تر و جاهایی که پیچ داخل یک سوراخ بلند قرار گرفته، استفاده می شود. اندازه کوچک این آچار باعث می شود به راحتی مجموعه‌ای از آن‌ها برای سایز‌های مختلف قابل حمل و نقل باشد. اما همین اندازه کوچک باعث می شود به راحتی گم شوند. به همین خاطر معمولا این آچار‌ها به صورت یک مجموعه یا متصل به هم در بازار عرضه می شوند. بهترین این آچار‌ها از جنس فولاد با کیفیت ساخته می شوند و دسته‌های بلند‌تری دارند.

 آچار ستاره‌ای یا همان آچار خورشیدی و پیچ آن که با الگو گرفتن از آچار آلن طراحی شده، کارکردی مشابه آچار آلن هم دارد. تفاوت آن با آچار آلن این است که شکل آن به جای یک شش ضلعی شبیه یک ستاره ۶ پر است. این آچار و پیچ که اولین بار سال ۱۹۶۷ میلادی ساخته شد، امروزه به شکل متداولی در قطعات لپ تاپ و کامپیوتر، موبایل و وسایل نقلیه استفاده می‌شود. مزیت این پیچ نسبت به آلن و پیچ چهارسو یا دو سو در شکل مخصوص آن است که باعث می شود آچار بیشتر داخل سری پیچ درگیر شود و امکان سر خوردن و بیرون آمدن آن کاهش یابد.

آچار پره نوعی آچار استوانه‌ای است که برای تاب‌گیری چرخ‌های دوچرخه به کار می‌رود، به این صورت که پره‌های مختلف را با آن سفت یا شُل می‌کنند. این آچار برای تاب‌گیری چرخ ویلچر و موتورسیکلت هم به کار می‌رود.

پیچ گوشتی وسیله‌ای است که با استفاده از خاصیت اهرمی و گشتاوری، در باز و بسته کردن انواع پیچ کاربرد دارد. اولین پیچ‌گوشتی که دارای دسته برای در دست گرفتن بود، در سال‌های پس از ۱۸۰۰ میلادی اختراع شد. از اندازه‌های مختلف این وسیله، بسته به محل و نوع پیچ استفاده می‌شود. پیچ‌گوشتی ها در انواع مختلف از قبیل تخت یا پهن (دوسو)، چهارسو، شش‌سو، مربعی و… قابل استفاده می باشند.

نوشته های مشابه