بلاگ

رایحه درمانی چیست؟!

رایحه درمانی چیست؟!

یکی از شاخه‌های پزشکی جایگزین و طب گیاهی و نوعی درمان غیردارویی، رایحه درمانی نام دارد که از مواد گیاهی فرار به شکل روغن‌های گیاهی (اسانس)، که همراه با استنشاق یا ماساژ است استفاده می‌شود.

عطر درمانی، در واقع استفاده از روغن و عصاره گیاهان برای تعادل بخشی بدن، ذهن و روح و روان است. از این نوع درمان برای درمان مشکلات سلامتی استفاده می شود.

از هزاران سال پیش تا کنون رایحه درمانی به اشکال مختلف استفاده می شده است اما از قرن یازدهم به بعد، با روش های جدید تقطیر و گرفتن عرق گیاهان،این نوع درمان شکل جدی تری به خود گرفته است.

در رایحه درمانی از روغن های حامل، روغن های بخارساز، عرقیات گیاهی و فیتونسیدها استفاده می شود.

“در این نوع درمان، بخشی به نام “هم افزایی” وجود دارد به این معنا که استفاده همزمان از چند نیرو، باعث به وجود آمدن نیرویی موثر در درمان می شود.

بنابراین در این نوع درمان از ترکیب چند اسانس گیاهی مختلف استفاده می شود و از آنجایی که تعداد اسانس های گیاهی بسیار زیاد است، ترکیبات آنها برای رایحه درمانی از تنوع خاصی برخوردار است.

البته قبل از رایحه درمانی حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا ترکیب مناسب و بی خطری بدست آورید چراکه اگر از ترکیب درست استفاده نکنید ممکن است ترکیب جدید باعث ایجاد مسمومیت شده و یا واکنش های حساسیتی شدیدی به دنبال داشته باشد.

همچنین میزان غلظت درست این اسانس نیز مهم است، درغیر اینصورت نیز عوارض جانبی منفی آن بیشتر بوده و به عنوان درمان پذیرفته شده نیست.

باوجود اینکه ترکیبات زیادی از اسانس ها و عطرها در سراسر دنیا ساخته و امتحان شده است، اما همه آنها مورد تایید پزشکان نیست.

البته این موضوع به این معنی نیست که این ترکیبات معتبر و یا موثر نیستند. بلکه به این معناست که اگر از این روش های درمانی استفاده می کنید، حتما نسبت به واکنش های بدن خود نیز حساس باشید.

در ادامه ، فواید رایحه درمانی و روش استفاده از آن توضیح داده شده است.

 

فواید رایحه درمانی

توانایی ضد افسردگی رایحه درمانی

رایحه درمانی احساس افسردگی را برطرف می کند و بسیار موثرتر و بهتر از داروهای ضد افسردگی است که عوارض جانبی زیادی دارند.
در کنار رایحه درمانی، مشاوره های روانشناسی نیز به درمان افسردگی و رفع حالات او کمک می کنند. در این زمینه متخصصان رایحه درمانی، رایحه گیاهانی مانند اسطوخودوس، نعناع، بابونه و گل یاس را به عنوان گیاهانی برای رفع افسردگی پیشنهاد می کنند.

 

رایحه درمانی و احساس آرامش

بیشترین استفاده از رایحه درمانی، در رهایی از تنش و اضطراب است. ترکیبات خوشبویی از اسانس ها و عطرهای مختلف، آرامش بخش بوده و می توانند به شما آرامش بخشیده، ذهن شما را آرام کرده و اضطراب را از بین ببرد.

این روش، درمان خانگی بسیاری از مردم است. به همین دلیل بیشتر مردم در خانه از اسانس های لیموترش، نعناع،، ترنج، اسطوخودوس و روغن وتیور استفاده می کنند.

نکته جالب در مورد اسانس لیموترش این است که این اسانس به سرعت احساس خشم و عصبانیت را از بین می برد.

 

رایحه درمانی و تقویت حافظه

یکی از بیماری های ترسناک که افراد مسن را تهدید می کند، از دست دادن تدریجی حافظه و تضعیف حافظه کوتاه مدت است.
اگرچه بیماری فراموشی و یا همان بیماری آلزایمر را نمی توان درمان کرد، اما با روش های خاصی می توان روند پیشرفت آن را کند نمود.

تحقیقات نشان می دهد رایحه درمانی حافظه را تقویت می کند. روغن مریم گلی برای بهبود حافظه بسیار عالی است.

 

رایحه درمانی و درمان زخم ها

شاید باور آن سخت باشد ولی بسیاری از اسانس های گیاهی، باعث افزایش سرعت درمان می شود.
در واقع بهبود زخم ها با افزایش اکسیژن و بهبود جریان خون رسانی به اندام های حیاتی بدن و زخم هاو جراحت ها روند بهبودی را سرعت می بخشد.

همچنین ویژگی های ضدباکتریایی برخی از اسانس ها نیز باعث می شود بدن در مقابل آسیب پذیری، حفظ شود.
اسانس هایی که باعث سرعت بخشیدن به روند درمان می شوند، عبارتند از: اسطوخودوس، میوه گل رز، گل همیشه بهار و گل بی مرگ.

برخی از اسانس ها نیز علاوه بر بهبود زخم ها و بیماری ها می توانند برخی از مشکلات پوستی مانند کهیر و داء الصدف را نیز درمان کنند.

 

رایحه درمانی و افزایش انرژی

ما در خیلی از مواقع برای انجام دادن امور زندگی روزمره مان، تمام انرژی مان را به کار می بندیم.
از طرفی استفاده از مواد انرژی زا مانند قرص های انرژی زا، کافئین و حتی برخی از مواد غیرقانونی افزایش دهنده انرژی برای سلامت بسیار خطرناک و مضر هستند.

رژیم غذایی و ورزش نیز تا حدی می توانند باعث افزایش انرژی بدن شوند. رایحه درمانی یکی از روش های بالا بردن سطح انرژی بدن است.

بسیاری از اسانس های گیاهی باعث افزایش جریان خون شده و در نتیجه سطح انرژی بدن بالا می رود و با بالا رفتن انرژی، بدن و ذهن قدرت بیشتری برای حرکت و فعالیت پیدا می کند.

این اسانس ها، اگر به درستی انتخاب شوند، عواض جانبی هم ندارند. از برخی از اسانس می توان به فلفل سیاه، هل، دارچین، میخک، گل یاس، گلپر،درخت چای، رزماری(اکلیل کوهی) و مریم گلی اشاره کرد.

 

رایحه درمانی و درمان سردرد

هرکس هرازگاهی ممکن است دچار سردرد شده که البته نوع شدید آن، فرد را به شدت اذیت می کند.

در این گونه از مواقع به جای استفاده از داروهای شیمیایی یا حتی ماساژدرمانی های پرهزینه، می توان از رایحه درمانی حتی به صورت خانگی استفاده کرد.

رایحه درمانی علاوه بر اینکه سردردتان را تسکین می دهد، اضطراب را نیز کاهش داده و احتمال سردردهای بعدی را نیز کاهش می دهد.
اسانس هایی که برای درمان سردرد، مخصوصا میگرن می توان استفاده کرد، نعناع، چوب صندل، اوکالیپتوس و رزماری (اکلیل کوهی) اشاره کرد.
برا تسکین سردرد، یکی از این اسانس ها را با یک نوع روغن حامل ترکیب کرده و به پوست بدن، پوست نواحی سر و گردن و گیجگاه های تان بمالید.
از برخی از روغن های حامل مناسب و مفید می توان به روغن بادام، روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن هسته زردآلو اشاره کرد.

 

رایحه درمانی و درمان بی خوابی

بی خوابی باعث مشکلات سلامتی در بدن شده و همچنین سطح انرژی بدن مان را نیز کاهش می دهد. رایحه درمانی را در این مورد نیز می توان استفاده کرد.
از اسانس هایی که در درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد اسطوخودوس، گل یاس، بابونه، گل سرخ، بنزوئین، چوب صندل، بهار نارنج و مرزنگوش اشاره کرد.

 

رایحه درمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن

همیشه پیشگیری آسان تر از درمان است و بیشتر متخصصان رایحه درمانی نیز معتقدند که رایحه درمانی، قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

اثرات ضد قارچی، ضد میکروبی و ضدباکتریایی رایحه درمانی، بدن را از مبتلا شدن به انواع عفونت ها و بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند، محافظت می کند.

از اسانس های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز می توان به اسانس پونه کوهی، لیموترش، کندر، نعناع، اوکالیپتوس و دارچین نام برد.

 

رایحه درمانی و بهبود هضم غذا

رایحه درمانی در درمان مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، یبوست و نفخ نیز موثر است و با افزایش سوخت و ساز بدن، سرعت هضم غذا را افزایش می دهد.

از برخی از اسانس هایی که در این درمان می تواند مورد استفاده قرار گیرد، می توان به اسانس لیموترش، زنجبیل، بابونه، پرتقال، شوید، اسطوخودوس، رازیانه و مریم گلی اشاره کرد.

برا شروع هر نوع درمانی با استفاده از رایحه درمانی، حتما با پزشک تان و یا متخصص رایحه درمانی مشورت کنید.

چراکه استفاده از ترکیبات نادرست، نتیجه ای کاملا عکس می تواند درپی داشته باشد.