بلاگ

کاهش وزن دانش آموزان با چند راهکار سالم!

کاهش وزن دانش آموزان با چند راهکار سالم!

تعدادی از نوجوانان روش های ناسالمی را برای کاهش وزن انتخاب می کنند در حالی که با کمی افزایش فعالیت های بدنی و ورزشی می توانند به وزن ایده آل خود نزدیک شوند.

شاید فکر کنیم بهترین روش کاهش وزن، رژیم غذایی اصولی در کنار فعالیت بدنی و ورزش باشد، اما این روش برای همه سنین درست نیست. در واقع کاهش وزن یک خانم میانسال با لاغر شدن یک دختر نوجوان کاملا متفاوت است و هر کدام باید روش‌های خاصی را برای کاهش وزن خود انتخاب کنند. بطور مثال افراد میانسال بهتر است با کاهش حجم غذای روزانه و افزایش فعالیت های بدنی خود به وزن مناسب برسند، اما در مورد نوجوان ها برنامه رژیم غذایی بهتر است مبتنی بر ورزش و همچنین اصلاح عادت‌های نادرست غذایی باشد.

رژیم اصولی برای نوجوانان

به گفته پژوهشگران، کاهش وزن در دانش‌آموزان و نوجوانان تنها با تغییر سبک زندگی مانند مصرف بیشتر میوه و سبزی، مصرف کمتر چربی و همچنین کاهش زندگی بی‌تحرک و اختصاص ورزش به برنامه روزانه باعث تناسب اندام نوجوانان می‌شود. در این بین رشد قدی نوجوان هم به روند کاهش وزن او کمک می‌کند، اما نباید با استفاده از رژیم ها غیراصولی جلوی این رشد گرفته شود.

توصیه هایی به نوجوانان

مهمترین راه برای کاهش وزن در دوران نوجوانی، افزایش ورزش و فعالیت های بدنی است. ورزش منظم و روزانه باعث سوختن کالری اضافی بدن می شود. به ساخت توده‌های عضلانی کمک می‌کند و همچنین مانع بازگشت اضافه وزن خواهد شد. برای نمونه:

* به جای انجام بازی‌های بی‌تحرک کامپیوتری، دوچرخه‌سواری کنید.

در باشگاه‌های ورزشی ثبت نام کنید.

در مسیر مدرسه با دوستان‌تان پیاده روی کنید.

فعالیت های مجازی خود را اعم از فعالیت در شبکه های اجتماعی تلگرام،اینستاگرام و … و همینطور تماشای تلویزیون را محدود کنید.

وعده های مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید، مثلا روزانه ۵ وعده میوه و سبزی مصرف کنید. چرا که میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از فیبر بوده و باعث می‌شوند زودتر احساس سیری کنید و دیرتر گرسنه شوید.

مصرف غذاهای چرب، تنقلات پرکالری مثل چیپس و پفک و همینطور هم نوشیدنی‌های شیرین را کنار بگذارید.

بهترین روند کاهش وزن برای همه افرادی که اضافه وزن و چاقی دارند، از طریق رعایت رژیم غذایی توام با انجام فعالیت های ورزشی صورت می‌گیرد. به خصوص در ماه‌های اول کاهش وزن، تاثیر رژیم غذایی بسیار پررنگ تر از تاثیر ورزش است اما اگر شخصی همراه با رژیم غذایی، فعالیت ورزشی نداشته باشد احتمال اینکه وزن کاهش یافته او دوباره برگردد زیاد است.

میزان کاهش وزن استاندارد این است که فرد در طول یک هفته، نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کند زیرا اگر بیشتر از این مقدار لاغر شود، بدن شخص، علاوه بر چربی، آب یا پروتئین موجود را نیز از دست می دهد و عضلاتش تحلیل می‌رود.

کاهش وزن کودکان و نوجوانان حتما باید زیرنظر متخصص تغذیه باشد. ورزش‌های هوازی و استقامتی مثل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی سریع، شنا کردن، طناب زدن و کوهنوردی نیز در روند کاهش وزن موثرند، اما کار با وزنه ها به اندازه این ورزش ها موثر نیست و فقط باعث تقویت عضلات فرد می شود.

توصیه ای برای والدین

به والدین توصیه می‌شود که فرزندان خود را در باشگاه‌های ‌ورزشی یا کلاس ‌شنا ثبت‌نام کنند چرا که تجربه نشان می‌دهد ورزش با گروه همسالان تاثیر زیادی در کاهش وزن بچه‌ها دارد. فراموش نکنید بهترین مدت زمان ورزش هوازی برای بچه‌ها پنج روز در هفته و هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است.