بلاگ

آیا حین ورزش به آب نیاز است یا خوردن آب قبل و بعد ورزش کافی است؟

water

در کل پیشنهاد می شود که در حین ورزش به مقدار کم تا متوسط از مایعات استفاده کنید تا بتوانید کارایی بدن خود را حفظ کنید و  نیاز به خوردن آب زیاد بعد از ورزش را به کمترین میزان برسانید. اما بعضی از افراد به خوبی نمی توانند آب را در طول ورزش تحمل کنند و دچار دل درد شده و یا احساس ناراحتی در معده می کنند. اگر مورد این است جبران کردن این مایع اضافی قبل و بعد ورزش مسئله مهمی می باشد.

سعی کنید که در فواصل منظم جرعه های کمی از آب بنوشید اما حجم آب را کم نگه دارید تا بهتر تحمل شود. برای بیشتر مردم با این که خوردن آب در هنگام ورزش مفید است اما خوردن آن قبل و بعد ورزش نیز برای داشتن هیدراتاسیون خوب کافی است. اما در صورت داشتن تمرین های طولانی و یا شدید ممکن است لازم باشد در طول تمرین به بدن آب رسانی شود.

خوردن آب هنگام ورزش نه تنها برای سلامت عمومی بلکه برای داشتن عملکردی مناسب در ورزش نیز ضروری است.بیشتر مردم میزان مایعات مورد نیاز بدن شان را دست کم می گیرند و به طور مداوم بدنشان دچار بی آبی می شود.وقتی که به بدنتان به خوبی آب رسانی شود قلب تان احتیاج ندارد برای پمپ کردن خون در بدن سخت کار کند،بنابراین مواد مغذی و اکسیژن برای تغذیه عضله ها در طول ورزش می توانند با تلاش کمتری انتقال داده شوند.به این معنی که زمانی که خوب هیدراته هستید ، سخت ورزش کردن بسیار آسان تر می شود.

آب بهترین راه برای هیدرات کردن بدن است و به راحتی نیز قابل دسترس می باشد، ارزان است و کالری ندارد پس به افزایش وزن کمک نمی کند.

برای بیشتر مردم خوردن آب هنگام ورزش برای جایگزین کردن مایع از دست رفته در تمرین کافی است.

با این حال در صورت انجام تمرین های طولانی به مدت یک ساعت و یا بیشتر، بعضی از نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات مانند نوشیدنی های ورزشی برای بالا نگه داشتن سطح انرژی می توانند مفید باشند.

گذشته از تقویت عملکرد فیزیکی، آب نقش کلیدی در بدن دارد، ۶۰ درصد از وزن کلی بدن و ۷۵ درصد از توده های عضلانی از آب تشکیل شده اند.از اندام های حیاتی محافظت کرده و ضربه گیری می کند، به کنترل کردن دمای بدن و سیستم گوارش کمک می کند و همچنین تعادل الکترولیت های لازم برای فرایند های سلولی را حفظ می کند.

کمبود آب می تواند تاثیراتی منفی روی بدن داشته باشد و می تواند باعث علائمی شود که به صورت منفی برروی ورزش کردن تان تاثیر بگذارد.

نشانه های کم آبی شامل لرز، چربی پوست، تپش قلب بالا، حالت تهوع و سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و خشکی دهان می باشند که همه آن ها تاثیری منفی بر روی تمرین می گذارند.

اگر به صورت مفرط بدنتان کم آب شود می تواند منجر به گرمازدگی، سکته مغزی، گرفتگی عضلات، خستگی و حتی تجزیه توده های عضلانی و مرگ نیز شود.

همیشه خوردن آب هنگام ورزش را ادامه دهید و برای جلوگیری از کم آبی، قبل، بعد ورزش و به طور منظم در طول روز آب بنوشید.

همچنین برای جلوگیری از، از دست دادن آب مفرط از طریق عرق با پوشیدن لباس مناسب هوا و ورزش نکردن در درجه حرارت بالا نیز ضروری می باشد. منتظر تشنگی برای خوردن آب نباشید چون نشانه آن است که شما از قبل دچار کم آبی شده اید.

این که به چه مقدار آب نیاز دارید در افراد مختلف متفاوت است و به حجم بدن، میزان فعالیت های فیزیکی و همچنین آب و هوا بستگی دارد. در زمان ورزش به طور کلی پیشنهاد می شود ۴۵۰ تا ۵۰۰ سی سی آب را یک تا دو ساعت قبل از ورزش بنوشید چون زمان می دهد که هر مایع اضافی را دفع کند.

۱۵ دقیقه قبل از شروع باید ۲۰۰ تا ۲۸۰ سی سی دیگر بنوشید و سپس در صورت امکان در هر ۱۵ دقیقه از فعالیت فیزیکی به نوشیدن ۲۰۰ سی سی دیگر بپردازید.

برای داشتن بهترین هیدراتاسیون ممکن پیشنهاد می شود خود را قبل و بعد ورزش وزن کنید تا وزن بدن از دست رفته از طریق عرق را محاسبه کنید. اگر وزن از دست داده اید، محتملا احتیاج دارید آب بیشتری بنوشید تا هیدراتاسیون خود را حفظ کنید. خوردن آب هنگام ورزش مهم است .به یاد داشته باشید که هیدراتاسیون را به صورت روزانه و نه فقط در زمان ورزش حفظ کنید. میزان مایعات مورد نیاز در اشخاص مختلف بسیار متفاوت است، با این حال به عنوان یک قانون کلی باید سعی کنید روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.
.

نوشته های مشابه