بلاگ

اثرات جالب توجه دوچرخه سواری بر مغز

اثرات جالب توجه دوچرخه سواری بر مغز

تحقیقات جدید نشان داده دوچرخه سواری برای مغز هم فواید بسیاری دارد که این پرسش را به ذهن می‌آورد:

دوچرخه سواری برای سلامت روانی هم مفید است؟

خیلی ها عاشق دوچرخه سواری هستند، چه بیرون از منزل و چه با دوچرخه ثابت، چراکه دوچرخه سواری، ضربان قلب‌ را بالا می‌برد، کالری می‌سوزاند و پاها را به فعالیت وا می‌دارد. اما مشخص شده رکاب زدن، تمرینی عالی برای ذهن و روان‌تان نیز هست. مطالعات جدید نشان داده‌اند، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش داده و بنابراین شما می‌توانید سریع‌تر فکر کنید، بیشتر به‌خاطر بسپارید و احساس شادابی بیشتری کنید.

افزایش سلول های سفید مغز

مغز از دو نوع بافت خاکستری و سفید تشکیل شده، بخش خاکستری مغز، تمام سیناپس‌ها درآن قرار دارد و مرکز فرماندهی بدن است. بخش سفید مغز با استفاده از آکسون‌ها، بخش‌های متفاوت سلول‌های خاکستری را به‌هم وصل می‌کند و کانون ارتباطات است. هرچه‌ قدر سلول‌های سفید مغز شما بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توانید ارتباطات مهم مغز را برقرار کنید، بنابراین هر چیزی که باعث افزایش این سلول ها شود خوب است. تحقیقی جدید در هلند نشان داده دوچرخه سواری نیز دقیقاً همین‌کار را می‌کند؛ یعنی باعث فشردگی و استحکام سلول‌های سفید مغز شده و ارتباطات مغز را سرعت می‌دهد.

دوچرخه سواری و فایده های بسیار

دوچرخه سواری تنها روی سلول‌های سفید مغز تأثیر ندارد، مطالعات نشان داده بعد از ۱۲ هفته رکاب زدن، تنها پاهای شما قوی نمی‌شوند، بلکه عامل نوروتروفیک که مربوط به مغز است نیز تقویت می‌شود. نوروتروفیک، نوعی پروتئین است که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه است. تحقیقات پیشین نیز احتمالاً به همین دلیل دریافته بودند که دوچرخه سواری باعث کاهش استرس انسان می‌شود. شما نه تنها بعد از یک دور دوچرخه سواری از نظر ذهنی و روانی احساس بهتری پیدا می کنید، بلکه زیرک‌ تر هم می‌شوید. دوچرخه سواری و رکاب زدن در کنار سایر تمرینات ایروبیک باعث رشد هیپوکامپوس که یکی از ساختارهای مغزی مرتبط با حافظه و یادگیری است، می شود.

پژوهشی که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفته نشان داد بعد از ۶ ماه دوچرخه سواری روزانه، هیپوکامپوس مغز شرکت کننده‌ها ۲ درصد رشد داشته و حافظه و مهارت‌های حل مسئله‌شان نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت کرده است. به‌علاوه این افراد اعلام کردند که قدرت تمرکز و توجه شان بیشتر شده است. نتیجه این‌که تمام این فواید با کاهش عملکرد مغز که معمولاً به دلیل بالا رفتن سن است، مقابله می‌کند، دانشمندان هم به این نکته اشاره داشتند که مغز افراد تحت آزمایش نسبت به همسالان خود که دوچرخه سواری نکرده بودند، ۲ سال جوان‌تر مانده بود.

شروع؛ از همین امروز

سبک زندگی یک ‌جا نشینی رو به افزایش است و یافته‌ها نشان می دهند که دوچرخه سواری و رکاب زدن، تاثیرات مثبتی روی دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و می‌تواند باعث تقویت و پیشرفت قوه ادراک، شناخت، عملکرد و ساختار مغزی شود. لازم نیست دوچرخه سواری حتما با سرعت و در مدت زمان طولانی انجام شود، بیشتر مطالعات نشان داده‌اند ۳۰ دقیقه یا حتی کمتر دوچرخه زدن با سرعت و شدت متوسط، می‌تواند تغییرات چشمگیری روی ذهن و روان داشته باشد و مهم نیست بیرون از خانه انجام شود یا داخل خانه. خلق و خوی بهتر، ارتباطات عصبی قوی‌تر و حافظه دقیق تر به‌علاوه سلامت بهتر قلب،کاهش ابتلا به سرطان و ریسک کم‌تر دیابت از فواید دوچرخه سواری است و تنها سوالی که الان باید پرسید این است که : دوچرخه سواری را چه زمانی شروع کنم؟