بلاگ

باورهای غلط در مورد بدن و سلامتی

باورهای غلط در مورد بدن و سلامتی

تغذیه مناسب اثر مهمی بر روی سلامتی افراد دارد. از قدیم باورهای غلطی در مورد سلامتی و تغذیه در ذهن بعضی از افراد شکل گرفته است که بسیاری از آنها نادرست هستند. در این مقاله با تعدادی از این باورهای نادرست آشنا می‌شوید.

 

مدت زمانی هضم آدامس نزدیک به یکسال است.

از قدیم می گفتند اگر آدامسی را قورت بدهید، به روده تان چسبیده و سال ها طول می کشد تا هضم شود.توجیه این مسئله هم این بود که همانطور که آدامس در آب دهان تجزیه نمی شود، اگر هم آن را ببلعید، در معده تان نیز نمی تواند هضم شود.
اما این ادعا صحت ندارد، آدامس در بدن باقی نمی ماند. سیستم گوارشی بدن، آن را مانند هرچیز دیگر بیرون فرستاده و پس از چند روز از طریق مدفوع از بدن خارج می شود.

 

خوردن غذاهای تند، باعث ایجاد زخم معده می شود.

تصور مردم در گذشته این بود که خوردن غذاهای تند و پر از فلفل، باعث ایجاد زخم معده می شود. اما اکنون می دانیم که دلیل اکثر زخم های معده در دیواره معده عفونت های باکتریایی هستند.

نوعی از باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری این عفونت را به وجود می آورد. همچنین مصرف زیاد برخی از داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن، می توانند زخم معده ایجاد کند و البته غذاهای تند و داغ، وضعیت زخم های معده را بدتر می کند اما به وجود آورنده این زخم ها نیستند. پس اگر در حال حاضر مشکل زخم معده ندارید، می توانید از خوردن خوراکی های تند لذت ببرید.

 

بلند کردن اجسام سنگین بوجود آورنده بیماری فتق است.

این باور، باور غلطی نیست اما تنها دلیل ابتلا به این بیماری، بلند کردن اجسام سنگین نیست. در واقع یبوست مزمن و یا حتی گاهی یک سرفه ناگهانی فتق می آورد.
بیماری فتق، بيرون‌زدن‌ يكی از اعضای داخلی بدن‌ از راه‌ يك‌ نقطه‌ ضعيف‌ در بدن يا يك‌ سوراخ‌ در عضلات‌ اطراف‌ آن است‌. در واقع بیرون زدگی های غیر طبیعی جدار شکم را فتق می گویند. فتق معمولا در کشاله ران، ناف و یا بالای شکم رخ می دهد.

 

بیماری سیروز(التهاب کبدی) فقط مربوط به افرادی است که نوشیدنی الکلی مصرف می کنند.

این احتمال وجود دارد که افراد الکلی به سیروز مبتلا شوند، زیرا الکل، به سلول های کبد آسیب وارد می کند. اما افراد دیگر هم ممکن است که به این بیماری مبتلا شوند. هپاتیت های B و C، دلایل دیگری هستند که فرد را به التهاب کبدی مبتلا می کند.

 

خوردن آجیل، به بیماری دیورتیکولیت هدایت می شود.

در گذشته توصیه پزشکان به کسی که مبتلا به بیماری دیورتیکولیت ( التهاب وعفونی شدن دیورتیکول های جدار روده به خصوص روده بزرگ) این بود که آجیل، ذرت بو داده و غذاهایی که دانه های کوچک مانند توت فرنگی را مصرف نکنند.

آنها نگران این بودند که تکه های کوچک این نوع خوراکی ها در دیواره روده ها جا خوش کرده و موجب درد و ناراحتی شوند. اما تحقیقات نشان داده اند، این موضوع صحت ندارد و دقیقا برعکس آن ثابت شده غذاهایی با فیبربالا می توانند از خطرات و ناراحتی های این بیماری بکاهند.

 

لوبیا بیشتر از هر غذای دیگر باعث نفخ می شود.

درست است که لوبیا باعث نفخ می شود اما محصولات لبنی بیشتر از غذاهای دیگر باعث ایجاد نفخ می شوند، به ویژه هرچه ما مسن تر می شویم و بدن مان توانایی کمتری در هضم و جذب لاکتوز موجود در شیر را دارد.

برای رهایی از این مشکل باید از محصولات بدون لاکتوز استفاده کنید و یا قبل از مصرف لبنیات لاکتوز دار، آنزیم لاکتاز که به صورت قرص در داروخانه موجود است، مصرف کنید.

 

افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، هیچ یک از محصولات لبنی را نمی توانند تحمل کنند.

خیر. این موضوع درست نیست، عدم تحمل لاکتوز در افراد و مقدار لبنیاتی که می توانند مصرف کنند، متفاوت است. برخی از افراد ممکن است فقط با خوردن یک لیوان شیر، معده شان ناراحت شود و برخی دیگر دو لیوان شیر.

بعضی دیگر نیز می توانند به جای شیر، ماست یا بستنی بخورند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید. در واقع با آزمون و خطا می توان به میزان حساسیت خود نسبت به این محصولات دست یافت.

 

با افزایش سن، یبوست بیشتر می شود.

مردم در سنین بالاتر، بیشتر به یبوست مبتلا می شوند. اما باید گفت که بالا رفتن سن دلیل یبوست نیست، بلکه اکثر افراد مسن به دلیل مصرف داروهای خاص، مجرای گوارشی آنها تنبل می شود.

همچنین کمتر ورزش کردن نسبت به جوان تر و ننوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی، همه باعث تشدید یبوست در افراد می شوند.

 

مصرف فیبر، کمکی به درمان اسهال نمی کند.

درابتدا این باور درست به نظر می رسید که مواد مغذی فیبردار که یبوست را برطرف می کنند، چگونه می توانند اسهال را نیز درمان کنند!
اما باید گفت که مواد مغذی فیبردار، مکانیزم گوارشی را به گونه ای تنظیم می کنند که جلوی بیش از حد سفت و شل شدن مدفوع را می گیرد.
در واقع میزان گرفتن آب از روده ها و یا رساندن آب به آن را کنترل می کنند. بنابراین مواد غذایی فیبردار در درمان یبوست و اسهال موثر هستند.

 

اگر به سرطان مبتلا شوید، بلافاصله متوجه می شوید.

برخی از سرطان ها مانند سرطان روده، بدون علایم بوده و زمانی مشخص می شوند که پیشرفت می کنند. تشخیص زودهنگام این سرطان ها بسیار مهم است.

به طور کلی افراد از سن 50 سالگی به بعد تا حدی در خطر ابتلا به سرطان روده هستند و باید هر سال آزمایش مدفوع داده و هر 5 سال یکبار هم آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یا سی تی اسکن روده بزرگ و یا هر ده سال یکبار کلونوسکوپی انجام دهند.

 

اگر مشکل سوزش معده دارید، به طور نشسته، بخوابید.

هیچ دلیل پزشکی محکمی برای این گفته وجود ندارد. اما گاهی وقتی سر و سینه تان را حدود 10 تا 15 سانتی متر از زمین بلند می کنید، سوزش معده کمتری احساس می کنید.

 

بیماری سلیاک، باعث وجود درد دایمی در افراد می شود.

از علایم بیماری سلیاک می توان به نفخ و گاز معده و اسهال اشاره کرد، اما بیشتر مردم که به این بیماری مبتلا هستند، هرگز هیچ یک از این علایم را بروز نمی دهند.

ممکن است پزشکان تنها با توجه به این علایم، این بیماری را عدم تحمل گلوتن پروتئین تشخیص دهند و این یک تشخیص اشتباه است.

برخی دیگر از علایم بیماری سلیاک کم خونی، پوکی استخوان، مشکلات در رشد، افسردگی و درماتیت هرپتیفورم است.

 

سندرم روده تحریک پذیر به دلیل رژیم بد غذایی است.

اگرچه غذاها می توانند باعث ایجاد علایم سندرم روده تحریک پذیر باشند اما تغییر رژیم غذایی در درمان این بیماری کافی نیست.
گاهی اوقات فقط عمل غذا خوردن می تواند باعث درد، نفخ، اسهال و یا یبوست شود. استرس و نگرانی هم می تواند این مشکل را تشدید کند.

 

اضطراب باعث بیماری التهاب روده می شود.

اضطراب عاملی است که می تواند مشکلات و بیماری ها را تشدید کند. شایع ترین بیماری های التهاب روده، بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون است.

در هر دو این بیماری ها دیواره روده بزرگ ملتهب می شود. به نظر می رسد که ژن های باکتری و یا ویروس خاصی که قبلا وارد بدن شده اند، با ایجاد تغییر در سیستم ایمنی بدن موجب این بیماری شوند.برای رفع این اضطراب،با ورزش و استفاده از دستگاه های ورزشی، سعی کنید آرامش را جایگزین کنید.