بلاگ

تقلب در رژیم غذایی یا cheat day

تقلب در رژیم غذایی یا cheat day

روز تقلب در رژیم غذایی یا cheat day ، روزی است که شما می توانید بدون کالری شماری و یا پایبندی به رژیم غذایی هر چه می خواهید بخورید.

روز تقلب در رژیم غذایی هر روز در هفته می تواند باشد اگر چه اکثرا افراد روز آخر هفته را به عنوان روز تقلب در نظر می گیرند . نظریه ی پشت روز تقلب در رژیم غذایی این است که شما در طول هفته به رژیم غذایی خود پایبند هستید و هر زمان که غذایی شما را وسوسه کرد ، می دانید که یک روز در رژیم تان وجود دارد که در آن روز می توانید غذای مورد علاقه خودتان را بخورید.

البته توجه داشته باشید که نباید از همین ابتدای شروع رژیم به فکر روز تقلب باشید . بلکه باید پس از گذشت مدتی که احساس کردید روند کاهش وزنتان کند شده به فکر روز تقلب بیفتید . چراکه در غیر این صورت روز تقلب نه تنها باعث بهبود روند چربی سوزی نمی شود بلکه باعث می شود نتیجه دلخواه را نگیرید.

 

فواید چیت دی

 کمک می‌کند که مدت بیشتری به برنامه رژیمی و تمرینات خود پایبند باشید.

تحقیقات نشان می دهد ، افرادی  که در رژیم خود روز تقلب دارند، انگیزه بیشتری برای کنترل برنامه غذایی خود دارند و کمتر وسوسه غذا خوردن به سراغ آن ها میآید . چون به امید این هستند که یک روز در رژیمشان وجود دارد که می توانند غذای دلخواه خود را بخورند .

 

متابولیسم (سوخت وساز بدن) را بالا برده و در نتیجه به کاهش چربی کمک می‌کند.

زمانی که شما برای مدت زمان طولانی رژیم دارید، ممکن است میزان متابولیسم شما کاهش یابد. این موضوع با هورمون “لپتین” در ارتباط است . لپتین هورمونی است برای چربی سوزی و در واقع باعث کاهش وزن می شود .

بنابراین زمانی که شما کالری مصرفی را کاهش می دهید سطح ترشح هورمون لپتین کاهش می یابد که در نتیجه آن سوخت و ساز بدن نیز کمتر می شود و شما کمتر کاهش وزن و چربی سوزی خواهید داشت . وجود یک روز تقلب در رژیم غذایی باعث می شود شما در یک مدت محدود کالری بیشتری مصرف کنید . این کار باعث می شود که سطح ترشح هورمون لپتین دوباره افزایش پیدا کند . در نتیجه متابولیسم بدن تان افزایش یافته و روند چربی سوزی و کاهش وزن شما نیز دوباره سریع می شود.

 

کاهش ولع مصرف غذاهای خارج از رژیم

با خوردن غذاهای مورد علاقه در روز تقلب ولع مصرف در شما کاهش می یابد و در نتیجه باعث آرامش ذهنی در شما می شود .

 

نکات مهم قابل توجه :

  • بنابراین روز تقلب در رژیم غذایی بسیار انگیزه دهنده و مناسب است . اما در صورتی که شما در آن روز پرخوری نکنید و تنها به اندازه ای بخورید که سیر شوید .
  • می دانید که برای  کاهش وزن شما باید از میزان کالری مصرفی روزانه خود کمتر مصرف کنید . بنابراین مصرف بیشتر از حد کالری روزانه موجب افزایش وزن می شود . شما نباید در روز تقلب بیشتر از کالری روزانه تان دریافت کنید.
  • همچنین به یاد داشته باشید که در روز تقلب حتما تمرینات ورزشی خود را نیز انجام دهید .
  • باید بدانید که اگر شما یک ورزشکار حرفه ای هستید و در کنار آن رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید و آن را به عنوان سبک زندگی تان به صورت مادام العمر دنبال می کنید . می توانید یک روز تقلب در رژیم خود داشته باشید . اما چون اکثر ما به این اندازه حرفه ای نیستیم و آن اندازه که خودمان فکر می کنیم سبک زندگی سالمی نداریم  و  ممکن است کالری بیشتر در یک روز باعث شود نتوانیم به هدفمان برسیم . بنابراین به جای داشتن یک روز تقلب در رژیم باید یک “وعده تقلب” یا cheat meal در رژیم خود داشته باشیم . نه یک روز کامل .