بلاگ

خنده بر هر درد بی درمان دواست

خنده بر هر درد بی درمان دواست

ما ایرانی ها عادت کردیم که اگر هم غم و غصه نداشته باشیم به دنبال غم و غصه برویم . انگار یادمان رفته که در فرهنگ مان ضرب المثلی نظیر خنده بر هر درد بی درمان دواست را داریم.

 

توصیه هایی برای شادی

• از چیزهای بسیار ساده هم می توان لذت برد و شاد شد. دیدن یک منظره زیبا، یک فیلم قشنگ یا یک دوست خوب هم می تواند انسان را شاد کند
• هیچ کس همه چیز ندارد و هر کس در زندگی، اندوهی دارد که با شادی زندگی آمیخته است. هنر آن است که در شرایط سخت بخندیم .
• شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید پس اجازه ندهید انتقاد ها شما را نگران کنند.
• اجازه ندهید دیگران معیارهایتان را تعیین کنند، همواره خودتان باشید و به چیزی که نیستید تظاهر نکنید.
• کارهای سودمندی که از انجام آنها لذت می برید را بیشتر و بیشتر کنید.
• نفرت و حسادت را از خود دور کنید چرا که این دو، دشمن روح شما هستند. روح شما را اندوهگین می کنند و هیچ اتفاق خوشی هم برایتان نمی افتد .
• علایق و دلبستگی های زیادی داشته باشید. اگر مسافرت دوست دارید و نمی توانید بروید، سینما را امتحان کنید. کتاب های جدید بخوانید. گاهی مطالعه ی کتاب های خوب برای این است که بتوانیم مشکلات زندگی را بهتر تحمل کنیم.
• با خانواده ورزش کنید، به پارک بروید و دقایقی از روز را به پیاده روی اختصاص دهید.
• گذشته را در گذشته رها کنید و تنها از آن پند بگیرید و به خاطر داشته باشید در صورتی که مشکلی پیش آمد، همیشه به یافتن راه حل آن فکر کنیم نه به خود مشکل.

 

آیا خندیدن به لاغری کمک می کند؟

یکی دیگر از فوایده خنده بالارفتن قدرت سیستم ایمنی بدن است . خنده همچنین، به دلیل ایجاد فعالیت فیزیکی، تمام بدن را تحت تاثیر قرار داده و عاملی برای سوختن کالری و کاهش وزن اضافی است.

علاوه بر این ، خنده از پیری زودرس هم جلوگیری می کند. بنابراین، دیدن فیلم ها یا خواندن کتاب های کمدی یا هر وسیله ای که سبب خندیدن شما در طول روز می شود، امری بسیار مفید برای حفظ سلامت است. همچنین افراد در هنگام خندیدن تنها به موضوع خنده دار فکر می کنند و به این شکل فکر خود را از سایر مسائل استرس زا دور نگه می دارند.

 

دوای درد بی درمان

شاید خنده، واقعا بهترین دارو باشد. خنده فشارهای زندگی روزمره را کاهش می دهد و باعث بالا رفتن کیفیت واکنش ها در محیط کار می شود.

بهترین دارو بر ضد استرس است و باعث کاهش هورمون های استرس زا در بدن شده و واکنش های بدن را به هنگام فشارهای عصبی تغییر می دهد.

تنها در یک مورد است که دانشمندان در رابطه با خندیدن هشدار داده اند و آن در بیماران مبتلا به آسم است .
بر اساس نتایج یک پژوهش تازه، بیش از نیمی از کسانی که مبتلا به آسم هستند به دنبال خندیدن دچار حمله تنفسی می شوند. به گفته متخصصان دانشگاه نیویورک، خندیدن در این افراد می تواند یکی از محرک های آغاز حمله های آسمی باشد. به گفته دکتر گری، شروع حمله آسم با خنده ممکن است علامتی باشد که بیمار، نیاز به تنظیم مجدد داروهای ضد آسم خود دارد.

 

آیا خنده رشته علمی و تخصصی دارد؟

بررسی روانشناختی و تن شناختی خنده با اسم ژلاتولوژی (Gelatology) به مفهوم خنده شناسی معرفی می شود و پژوهشگران موضوع خنده یا ژلاتولوژیست ها هم می کوشند تا به ماهیت خنده پی برده و به این سوال که چرا انسان می خندد، پاسخی علمی دهند.

آنها در پژوهش های خود دریافته اند که مغز انسان چگونه یک لطیفه یا شوخی را می گیرد و خنده، چگونه می تواند واقعا به صورت بهترین داروها عمل کند. این محققان دریافته اند که بخش قدامی یا بیرونی قسمت خاکستری رنگ مغز، قسمتی است که یک موضوع خنده دار بر آن اثر می کند و واکنش خنده را به وجود می آورد. در این میان دانشمندی به نام رابرت پروواین از دانشگاه مریلند در بالتیمور آمریکا دریافته است که ما در هنگام گفت و گو های عادی به نسبت بیشتر می خندیم تا با شنیدن جوک و لطیفه که گهگاه پیش می آید. وی می گوید زن ها معمولا بیشتر از مردها می خندند چون مردها بیشتر به گفتن چیزهای خنده دار تمایل دارند