بلاگ

دوچرخه سواری اروپاییان

دوچرخه سواری اروپاییان

دوچرخه سواری ورزشی که نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک می کند، بلکه فواید جسمی و روحی زیادی نیز برای کاربران خود دارد. فواید دوچرخه سواری را باید از هلندی ها پرسید چراکه در کشورشان تقریباً به ازای هر یک نفر، یک دوچرخه نیز وجود دارد یا از ایتالیایی هایی که از هر طریقی مردم را تشویق می کنند تا به جای اتومبیل با دوچرخه سر کار خود بروند.

 

آلوده ترین شهر اروپا از نظر آب و هوا میلان است.

در سال 2012، هوای این شهر آن قدر بد شد که طبق آمار دولت ایتالیا، 84 هزار نفر به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. بر طبق گزارش ها، میزان بنزن در هوای میلان آنقدر زیاد است که گویی هر یک از ساکنان این شهر، روزی 15 عدد سیگار می کشند.
در سال 2011، میلان و رم محدودیت های عبور و مرور ایجاد کردند تا با آلودگی هوا مقابله کنند. راه حل دیگری که مسئولین اروپایی تصمیم به اجرای آن گرفتند، پرداخت پول به شهروندانی بود که مسیر خانه و محل کار را با دوچرخه طی کنند.

فرانسه نیز در سال 2014 این روش را امتحان کرد. مقامات این کشور به شهروندانی که تا محل کار خود با دوچرخه بروند، به ازای هر کیلومتر، یک صدم فرانک بدهند. ولی این طرح ادامه پیدا نکرد، چراکه با اقبال عمومی مواجه نشد و تعداد شرکت کنندگان کم تر از انتظارات دولت بود. ولی این روش در بعضی کشورهای دیگر اروپایی موفقیت آمیزتر بوده است

در میلان طرح پرداخت پول به شهروندان بار دیگر تکرار شد، با این تفاوت که مبلغ پرداختی بالاتر بود .مقامات میلان امیدوار بودند این راه حل هم با آلودگی هوا مقابله کرده و همینطور از تکرار محدودیت ها جلوگیری کنند.محدودیت هایی نظیر پخت پیتزا به روش سنتی و با اجاق های هیزمی! که در اواخر سال 2011 وضع شد و بودجه ای 35 میلیون یورویی را به خود اختصاص داد.

 

دوچرخه سواری یکی از بهترین راه ها برای کاهش آلودگی هواست.

کارشناسان ایتالیایی درباره شانس موفقیت آمیز بودن این طرح اتفاق نظر ندارند. بعضی معتقدند این روش نمی تواند تاثیر چشم گیری روی میزان آلودگی هوای این داشته باشد،در حالی که بعضی دیگر مانند هولگر هابولد خوش بین تر بوده و از آن حمایت می کرد.

هابولد با توجه به موفقیت طرح مشابهی که در بلژیک پیاده شده بود، نتیجه بخش بودن چنین طرحی را در ایتالیا هم ممکن دانست.
مقامات بلژیک، راه حل هوشمندانه تری را پیشنهاد دادند و این راه حل اعمال تخفیف مالیاتی به مشاغلی بود که کارمندان خود تشویق به استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار می کردند. همین طرح تا حدود چهار میلیون یورو در سال برای کارفرمایان بلژیکی سود به همراه داشت.

با توجه به ترافیک سنگین میلان، نمی توان تعداد زیادی از شهروندان را متقاعد کرد تا دوچرخه سواری کنند اما دولت ایتالیا بار دیگر می خواهد شانس خود را امتحان کند؛ هرچند آمار سالانه بیش از 400 هزار مرگ به دلیل آلودگی هوا در اروپا نشان ازمشکل آلودگی هوا در این دارد که به سادگی رفع نمی شود.

 

دوچرخه سواری در خارج از ایتالیا

فقط ایتالیا یا شهر میلان نیست که مشکل آلودگی هوا دارد. بسیاری از کشورهای دیگر نیز کم و بیش همین مشکل را دارند و خیلی از آن ها نیز برای حل این مسئله به فکر ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه هستند. فرهنگ دوچرخه سواری هم اکنون در کشورهایی مانند آلمان، هلند، دانمارک، سوئد، چین، ژاپن و بنگلادش تا حدودی جا افتاده است.

البته در جوامع با فرهنگ دوچرخه سواری، زیرساخت های مناسبی نیز برای این کار فراهم شده است، از جمله ایستگاه های بزرگ و متعدد در سراسر شهر برای نگهداشتن و عرضه دوچرخه های اشتراکی و همینطور خطوط مستقل برای دوچرخه سواران در خیابان ها. سان فرانسیسکو، پورتلند، مدیسون، لینکلن و شهرهای دوقلوی مینیاپولیس و سنت پال از جمله شهرهای آمریکایی هستند که فرهنگ دوچرخه سواری را فعالانه پذیرفته و اجرایی کرده اند.

در سال 2011، موفق ترین کشور در ترویج استفاده از دوچرخه سواری هلند بود، در این کشور، به ازای هر نفر، یک دوچرخه وجود داشته است. هلند جمعیتی معادل 16.65 میلیون نفری هلند در سال 2011 داشته و برای دوچرخه سواری نیز16.5 میلیون دوچرخه داشتند. بنابراین 99.1 درصد از هلندی ها امکان رفت و آمد با دوچرخه را داشتند.

 

دوچرخه می تواند سریع ترین راه برای رسیدن به مقصد باشد!

در همین سال، در بین 10 کشور موفق، چین به ازای جمعیتی بیش از 1.34 میلیارد نفر، بیش از 500 میلیون دوچرخه داشت. یعنی در حدود 37.2 درصد از جمعیت چین امکان دوچرخه سواری داشتند.

در شانگهای ( پرجمعیت ترین شهر چین ) حدود 60 درصد از مردم از دوچرخه استفاده می کردند. شهر پکن پایتخت چین، در اواخر سال 2015 میلادی به فاصله 10 روز، دو بار هشدار قرمز آلودگی هوا را اعلام کرد، در حالی که پکن تا آن زمان هیچ وقت به این خط قرمز نرسیده بود.

لیست 10 کشور برتر دنیا از نظر تعداد دوچرخه به ازای جمعیت به این صورت ادامه پیدا می کند:

دانمارک (80.1 درصد)،آلمان (75.8 درصد)، سوئد (63.7 درصد)، نروژ (60.7 درصد)، فنلاند (60.4 درصد)، ژاپن (56.9 درصد)، سوئیس (48.8 درصد) و بلژیک ( 48 درصد).

آمریکا در سال 2011 با جمعیتی بیش از 310 میلیون نفر، فقط 100 میلیون دوچرخه داشت و با 32.2 درصد نمی توانست جزء 10 کشور اول دنیا محسوب شود.

در سال 2011 دو برابر تعداد اتوموبیل ها، دوچرخه در دنیا وجود داشت.تعداد دوچرخه ها بیش از یک میلیارد بود. این تصور دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک دوچرخه سواری بخصوص در کلان شهرها به طور گسترده ای همه گیر شود.