بلاگ

رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای

با توجه به آغاز فصل گرما و تمایل به خوردن خوراکی های خنک، اگر در حال رژیم و کاهش وزن هستید، بهترین انتخاب رژیم مدیترانه ای است که برای کوچک کردن شکم بسیار مناسب است. اگر شکم بزرگی دارید، احتمال سندروم متابولیک را در نظر داشته باشید. آیا کلسترول، فشار خون و قند خون تان بالا است؟ اگر جواب مثبت است، رژیم غذایی مدیترانه ای را در پیش بگیرید.

سندرم متابولیک چیست؟
داشتن شکم بزرگ مشخصترین نشانه از پنج نشانه ی سندروم متابولیک است. این اختلال یکی از عوامل مهم ابتلا به بیمار یهای قلبی – عروقی به شمار می آید.

نشانه های پنجگانه ی سندروم متابولیک
* اندازه ی دور شکم بالای 102 سانتی متر برای مردان و بالای 88 سانتی متر برای زنان. دور کمر خانم ها باید به 79 تا 87 سانتی متر و دور کمر آقایان به 94 تا 99 سانتی متر کاهش یابد.
* حالت مقاومت به انسولین یعنی میزان قند خون بالا. در این حالت قند خون به بالای 100 میلی گرم در دسی لیتر میرسد.
* فشار خون سیستولیک برابر یا بالاتر از 13 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بالای 80 میلی متر جیوه باشد.
کلسترول خوب یعنی DHL آقایان کمتراز 40 میلی گرم در دسی لیتر و در خانم ها کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
* تر یگلیسیرید خون به بالای 150 میلی گرم در دسی لیتر افزایش یابد. رژیم غذایی مدیترانه ای، سرشار از هیدرات کربن های سالم، سبزیجات فراوان و چربی های کم خطر
* در این رژیم پروتئین ها بیشتر با مصرف سبزیجات تأمین میشود.
* در رژیم مدیترانه ای سبزیجات را سرخ نمیکنند بلکه آ نها را بخارپز یا آ بپز میکنند.
* برای خوش طعم کردن غذاها و سبزیجات از چاشنی ها و سبزیجات معطر مانند سیر، پیاز و فلفل استفاده میشود.
* در این رژیم سالم برای پخت و پز بیشتر از روغن زیتون استفاده میشود.
* افرادی که رژیم مدیترانه ای دنبال میکنند برای نهار و شام از سبزیجات استفاده میکنند. پس تا جایی که میتوانید باید بشقاب هایتان را پر از میوه و سبزیجات کنید.
* در رژیم مدیترانه ای هر روز به میزان کافی غلات و نان کامل )سبوس دار( مصرف میشود.
* افرادی که این رژیم را دنبال میکنند هر هفته دو تا سه مرتبه حبوبات میخورند.
* مصرف گوشت قرمز در کمترین میزان خود قرار دارد. گوشت مرغ به گوشت قرمز ترجیح داده میشود. هر هفته حداقل سه مرتبه ماهی در برنامه ی غذایی گنجانده میشود.
* محصولات لبنی، به ویژه پنیر و ماست روزانه به میزان کم یا در حد متوسط مصرف می شوند.
* تا چهار عدد تخم مرغ در هفته مصرف می شود.
* بعد از هر وعده غذایی میوه مصرف میشود.
* کره و خامه به طور کامل حذف نمیشود، اما میزان مصرف آن بسیار کم است.
* توجه داشته باشید که مواد غذایی آماده و صنعتی جایی در رژیم غذایی مدیترانه ای ندارد.
* باید بدانید که در پیش گرفتن این نوع رژیم پرخرج نیست و دنبال کردن آن باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به بیمار یهای قلبی عروقی میشود که درمانی پر هزینه دارد و یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است.
*در رژیم غذایی مدیترانه ای خبری از دسر چرب و شیرین نیست. پایه رژیم مدیترانه ای بر گیاهان تازه و انواع ادویه جات بنا شده است . در پایان هر وعده غذایی مقداری پنیر یا میوه های تازه خورده میشود و چند ساعت بعد از ماست، عسل یا میوه های خشک استفاده می شود.
مدیترانه ای هستند. سعی کنید در روزهای ابتدای برنامه در روز حداقل 10 وعده میوه و سبزی بخورید و با میوه سیستم گوارشتان را که به غذاهای پرحجم عادت کرده گوشت و شیرینی )کمتر مصرف شود( ، مرغ ، تخم مرغ ، پنیر و لبنیات )وعد ه های متوسط روزانه یا هفتگی( ، ماهی و غذاهای دریایی ) زیاد مصرف شود حداقل دو بار در هفته( ، میوه ها ، سبزی ها ، حبوبات و غلات ، روغن زیتون ، لوبیا ، مغزدانه ها ، کاهو و چاشنی ها )هر روز به عنوان پایه اصلی وعده ها مصرف شود.( استفاده از غذاهای سالم و خوشمزه رژيم مديترانه اي، شما را به جایگزین کردن این رژیم سالم به عنوان الگوی غذایی همیشگی تان علاقه مند میکند. البته فراموش نکنید، برای شروع هرگونه رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.