بلاگ

طبیعت درمانی؛ راهکار اساسی کنترل خشم

طبیعت درمانی؛ راهکار اساسی کنترل خشم

بیشتر افراد تجربه خشمگین شدن با درجات مختلف را دارند‌‌ اما نکته این است که فقط تعداد کمی از افراد روش های پیشگیری و مقابله با خشم را آموخته و در زندگی به‌ کار می بندند.

خشم‌‌ حالتی از خُلق است که بسته به علل ایجاد کننده، می تواند از یک ناراحتی ساده تا حتی عصبانیت و واکنش شدید باشد. یکی از مهمترین دلایل نارضایتی و خشم در زندگی ، برآورده نشدن نیازهای عاطفی و ارتباطی افراد است.

مساله اساسی در بحث مدیریت خشم، آموزش و فرهنگ سازی است؛ افراد باید با مراقبت از افکار، هیجانات و رفتار خود، از آسیب های احتمالی ناشی از خشم مصون بمانند. برای بهتر زندگی کردن باید آموخت که همیشه شرایط و اوضاع مطابق میل ما نیست و دیگران نمی توانند همیشه مثل ما فکر کنند.

‌البته تا وقتی که عوامل ایجاد کننده خشم، مثل کمبودها، برآورده نشدن نیازها و باورهای افراد، محکم سرجایشان ایستاده اند، نمی شود توقع داشت که افراد در عین ناکامی، با خونسردی به موقعیت های ناخوشایند خود لبخند بزنند.
در سالهای اخیر از طرف دانشمندان علوم طبیعی و اجتماعی تئوری های مختلفی مبنی بر چگونگی افزایش رفاه و کیفیت زندگی انسان ها با حضور یافتن در طبیعت، ارائه شده است .

مطالعات اخیر نشان می دهد که گذراندن زمان هفتگی در طبیعت می تواند تا ٦٩ درصد احتمال بروز بیماری‌های روانی را کاهش دهد و موجب تعادل بیشتر بین ناقل‌های شیمیایی‌ مانند دوپامین و سروتونین در مغز و در نتیجه احساس لذت و شادمانی شود‌.

در واقع ارتباط نزدیک تر با طبیعت از جهت سلامت روانی و رسیدن به آرامش بسیار موثر بوده تا جای که درمانگران بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز جهت مداوای بیماران خود از روش هایی مثل مشغول کردن آنها به فعالیت در باغچه ها و ایجاد برقراری ارتباط بین آنان و گیاهان، استفاده کرده و نتیجه طبیعت درمانی را راهی مناسب جهت پیشگری و کنترل اضطراب، استرس و وسواس فکری معرفی کرده اند.

امروزه از موسیقی طبیعت‌، مثل صدای آتش یا سوختن چوب وصدای باران درجهت صیقل دادن روح و سلامت روان استفاده می شود،به نوعی که امروزه از تاثیر فوق‌العاده ‌هارمونی و نظم صدای باران برای بهبود بیماری‌هایی‌ مثل اضطراب و یا افسردگی بهره گرفته می شود.
همچنین خیره شدن به منظره طبیعی چه به صورت عکس و چه یک منظره واقعی به مدت حداقل 40 ثانیه، می‌تواند عملکرد مغزی را افزایش دهد.

بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ملبورن استرالیا که روی 150 دانش‌آموز صورت گرفت، نگاه به مناظر طبیعی سبب افزایش بازده و بهره وری مغزی آنها در به خاطر سپردن کارها و انجام محاسبات ریاضی بهتر شده است.

خو گرفتن و احترام به طبیعت، آرامش درون را در آدمی ایجاد و در پی آن، هورمون های شادی و لذت را در بدن تنظیم می کند. پیشنهاد می‌شود در محیط کار و در محل زندگی از عوامل طبیعی مانند گیاه و گلدان جهت بهبود سطح سلامت روحی و جسمی استفاده شود.