بلاگ

نقش انگیزه در رژیم های كاهش وزن

نقش انگیزه در رژیم های كاهش وزن

هدف شما برای کاهش وزن چیست؟ به چه دلیل برای لاغر شدن تصمیم گرفته‌اید؟

1 – جلب توجه و تحسین دیگران
2 – حفظ یا رسیدن به سلامتی
3 – جلب نظرمثبت اعضای خانواده
4 – كسب موفقیت بیشتر در زندگی و كار
5 – پیدا کردن دوستان بیشتر
6 – داشتن اندام مناسب برای پوشیدن لباس‌هایی كه در حال حاضر نمی‌توانید بپوشید.
7 – شركت در مراسم یا مهمانی خاص در آینده و……….

 

دستیابی به هر هدفی انگیزه قوی می‌طلبد، به منظور رسیدن به تغذیه متعادل و مناسب باید دید افراد نسبت به خوردن و آشامیدن تغییر كند.
طبیعی است که درصورتی این موارد تحقق پیدا می‌كند كه انگیزه قوی برای افراد وجود داشته تا توان لازم برای چشم‌پوشی از لذت‌های آنی داشته باشند.

 

انگیزه‌های بلندمدت و كوتاه‌مدت

به قول معروف، سنگ بزرگ علامت نزدن است. رسیدن به تناسب اندام (كه یك انگیزه قوی تلقی می‌شود) نیازمند زمان طولانی می‌باشد. بعید است كه خواست فعلی شما به همین شدت تا ماه‌ها و حتی سال‌های دیگر حفظ شود. با گذشت زمان اراده ضعیف تر می شود و لذت جویی بر سلامت جویی غلبه می کند.
پس برای جلوگیری از این موضوع بهتر است اهداف بلندمدت خود را به اهداف كوتاه‌مدت تقسیم كنید .
به عنوان مثال تصمیم گرفته‌اید برای رسیدن به سلامتی همزمان با تعدیل غذای خود 2-1 ساعت پیاده‌روی یا ورزش را آغاز کنید.
بهتر است در اولین قدم با 15 دقیقه (یك روز در هفته) آغاز و سپس آن را به نیم‌ساعت در روز افزایش دهید.
بعد به دو روز در هفته و به همین ترتیب به تمام روزهای هفته و به مدت طولانی‌تر افزایش دهید. و برای كاهش مقدار غذایی كه در حال حاضر میل می‌نمایید، هر روز 2-1 قاشق غذاخوری كمتر از روز قبل بخورید.

برای اینكه انگیزه ایجاد شده کم نشود، دلایل خود را برای هر یك از اقدام‌ها (تعدیل مقدار غذا یا حذف تنقلات و آغاز فعالیت بدنی) یادداشت كرده و آنها را جلوی آینه ،روی در كمد لباس یا یخچال بچسبانید.

بدین ترتیب شما با دیدن این دلایل و یادآوری اهمیت تصمیم‌گیری خود از لذت آنی و راحت‌طلبی زودگذر و یا عادت‌های نادرستی مثل پرخوری، شتاب و عجله در غذا خوردن چشم‌پوشی خواهید کرد و در اثر مداومت و ممارست روش زندگی شما در طول زمان تغییر می‌كند و نهادینه می‌شود.

 

نقش اراده در دستیابی به اهداف تغذیه‌ای

در مقوله اجرا یا عدم اجرای برنامه‌های كاهش وزن و رژیم‌های درمانی مسأله اراده مطرح می‌گردد. اغلب به افراد چاق گفته می‌شود كه این افراد فاقد اراده لازم جهت كنترل بیش‌خوری و بدخوری خود می‌باشند.
لازم به ذکر است که كه در مقوله اجرا یا عدم اجرای یك برنامه تعدیل تغذیه‌ای و افزایش فعالیت بدنی، نیروی اراده نقش تعیین‌كننده‌ای ندارد. آنچه مهم و تأثیرگذار است داشتن یك راهكار درست به منظور دستیابی به اهداف موردنظر می‌باشد