بلاگ

نکات تمرینی متناسب با تیپ بدنی اندومورف‌

نکات تمرینی متناسب با تیپ بدنی اندومورف‌

در پست بلاگ قبلی توضیح داده شد که افراد به سه تیپ بدنی مختلف تقسیم می شوند .تیپ بدنی اکتومورف را درپست قبل به طور کامل معرفی کردیم ، در این مقاله به معرفی یکی دیگر از تیپ های بدنی ،اندومورف می پردازیم .

اندومورف‌ ها

اندومورف‌ها دارای ساختار استخوانی سنگین تری هستند و اغلب دارای تنه ای چهارگوش یا مربعی شکل هستند، در حالی‌ که دارای کمری عریض و لگنی بزرگ نیز میباشند.مفاصل آنها معمولا بزرگ تر است و دارای متابولیسم کند تری هستند.

ویژگی‌‌های فیزیکی ‌ :

ساختار استخوانی سنگین تر
تنه ای مربعی شکل
کمری عریض و لگنی بزرگ
متابولیسم کند

اندومورف‌ها مشکلی‌ در افزایش حجم بدن خود ندارند.بلکه مشکل آنها از دست دادن این حجم چربی می‌باشد.اگر افراد اندومورف بخواهند به بدنی کم چرب برسند باید رژیم غذایی آنها به شدت رعایت شود و تمرینات هوازی زیادی انجام دهند.

تمرینات اندومورف ها

از آنجایی که اندومورف‌ها دارای متابولیسم کند تری هستند آنها معمولا میتوانند از تمرینات با حجم و فراوانی‌ بیشتر بهره بیشتری را ببرند و همچنین از انجام تمرینات هوازی نیز سود بیشتری خواهند برد.هنگامی که اندومورف‌ها تمرکز خود را روی تمرینات با وزنه سنگین قرار دهند معمولا بدن آنها تمایل به ساختن چربی‌ بیشتر پیدا می‌کند.اگر با این قضیه مشکلی‌ ندارید پس میتوانید بیشتر همانند یک پاورلیفتر تمرین کنید، با تکرار‌های کم و مدت زمان استراحت زیاد بین ‌ست‌های تمرینی.

اما اگر خواهان کاهش چربی‌ بدن خود هستید زمان استراحت میان ‌ست‌ها کمتر کنید و از یک حرکت به حرکت دیگر و از یک ‌ست به ‌ست دیگر سریعتر جابجا شوید.این جابجایی سریعتر باعث کالری سوزی بیشتری خواهد شد همانند استفاده از تکنیک‌هایی نظیر سوپرست و دراپ ست. نیازی نیست که بیش از حد تعداد تکرار‌های خود را بالا ببرید سعی‌ کنید برای بالا تنه در بازه ۱۰-۱۲ تکرار و برای پایین تنه در بازه ۱۲-۲۰ تکرار تمرین کنید.

اندومورف‌ها باید از ترکیبی‌ از حرکات چند مفصلی و تک مفصلی استفاده کنند.انواع اسکات و ددلیفت از لحاظ تحریک متابولیسم و کالری سوزی بسیار بهتر از حرکاتی نظیر جلو پا یا کراس اور هستند.اگر بدن شما نیز بیشتر به سمت اندومورف بودن متمایل است از حذف روز‌های استراحت میتوانید بهترین نتایج را دریافت کنید.در روز‌هایی که تمرین با وزنه ندارید به باشگاه رفته یا در محیط بیرون تمرینات پر فشار هوازی خود را انجام دهید.