بلاگ

پوسته گران بها

پوسته گران بها

غلات به عنوان تأمين کننده انرژي، داراي قسمتي از پروتئين ها و برخي ويتامين ها و مواد معدني ضروري هستند اما مشخص شده، مصرف نان هايي که آرد آن ها به خوبي تخمير نشده است به دليل وجود ماده اي به نام فيتات در پوسته غلات مانع از جذب مواد معدني به خصوص روي و باعث کوتاهي قد ميشود.دکتر ربابه شيخ الاسلام، متخصص اپيدميولوژي در اين خصوص مي گويد: نان کامل يعني ناني که از آرد گندم بدون سبوس گيري تهيه شده باشد، هرچند ما درکشورمان بخشي از سبوس را مي گيريم اما آرد مصرفي در تهيه نان سنگک و بربري نسبت به نان هايي که به غلط نان فانتزي لقب گرفته اند، سبوس بیشتري دارد.

 

متأسفانه اين نان هاي خوب ايراني اغلب در نانوايي هايي نامناسب و گاهي کثيف توليد مي شوند. از طرف ديگر نان هايي که در شرايط بهداشتي تهيه مي شوند اغلب آرد سفيدند که از نظر تغذيه اي مناسب نيستند چون آرد سفيد سبوس گيري شده و ارزش غذايي خود را از دست داده است. بنابراين اگر از نانوايي هاي سنتي نان مي خريد، مراقب باشيد نانوايي پاکیزه، کارگران روپوش پوشيده و تميز و نانوايي حداقل ازمنظر بيروني که شما قادر به ديدن آن هستيد، شرايط بهداشتي داشته باشد. نان هاي صنعتي اغلب در شرايط بهداشتي تهيه مي شوند. اگر آرد آنها سبوس دار باشد رنگ تيره اي دارند و اغلب روي بسته بندي آن ها بايد تاريخ توليد و ميزان سبوس يا تهيه شده از آرد کامل ذکر شده باشد. ناني را بخريد که مشخص باشد کجا تهيه شده است.

 

نان هاي بي هويت در مکان هايي تهيه مي شوند که از چشم مامورين نظارتي مخفي هستند. به گفته وي، نان تازه داغ است و انباشته شدن نان داغ قبل از سرد شدن، باعث تغيير حالت ظاهري، بيات شدگي زودرس، تسريع در کپک زدگي و تشديد ضايعات مي شود ومصرف آن ممکن است بيماري گوارشي ايجاد کند.

بنابراین:
– با جا به جا کردن بگذاريد نان ها کاملا خنک شوند. ناني که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداري شود، مطبوع تر و ماندگارتر خواهد بود
– از خوردن نان سبوس دار در وعده هاي غذايي خود غافل نشويد. مصرف نان سبوس دار در هر وعده غذايي 30 تا 40 درصد خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي وگوارشي را کاهش مي دهد. خوردن نان سبوس دار مانع از جذب سريع قند و چربي در خون مي شود.
– نان هاي تيره داراي سبوس بيشتر، ارزش غذايي بالاتري نسبت به نان هاي سفيد و روشن دارند.
– قرار دادن نان در يخچال، بيات شدن نان را تسريع میکند.
– از حمل نان در لابه لاي ورقه هاي روزنامه خودداري کنید.
– هيچ نوع ناني را داغ در کيسه پلاستيک نگذاريد. در مجاورت نان داغ، مواد سمي از پلاستيک به نان منتقل می شود.

پیشگیری از سرطان با نان سبوس دار
با وجودي که نان هاي سبوس دار نسبت به نان هاي بدون سبوس فايده هاي بيشتري دارد، اما مصرف آن در جوامع امروزي رو به کاهش است.
به گزارش لقمه، دبير انجمن تغذيه ايران با اشاره به فوايد نان هاي سبوس دار به ويژه نان جو گفت:
نان هاي سبوس دار سرشار از فيبر غذايي و حاوي ویتامین های گروه E وB است و به همین دلیل به افراد توصيه مي شود در رژيم غذايي از نان هاي سبوس دار به ميزان بيشتري استفاده کنند.

برليانت بزرگمهر، به فوايد فيبر يا کربوهيدرات هاي غير نشاسته اي در رژيم غذايي اشاره کرد و افزود: ماده غذايي حاوي فيبر، فشارخون و چربي هاي نامطلوب خون را تعديل کرده، سبب سلامت قلب و عروق مي شود و در پيشگيري از يبوست و سرطان موثر است. وي با اشاره به گسترش مصرف نان هاي بدون سبوس در جوامع امروز تصريح کرد: در جوامعي که افراد، نان بدون سبوس مصرف مي کنند، يبوست بسيار شايع است و اين موضوع در طولاني مدت احتمال ابتلا به سرطان هاي دستگاه گوارش به ويژه سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهد.