بلاگ

گردشگری به شیوه سایکلو توریسم، دوچرخه سواری و گردشگری در طبیعت

گردشگری به شیوه سایکلو توریسم، دوچرخه سواری و گردشگری در طبیعت

سایکلو توریسم (Cyclo-tourism)، از دو کلمه سایکل (Cycle) به معنای دوچرخه و توریسم (tourism ) یا همان گردشگری تشکیل یافته است و همان طور که از نامش پیداست در واقع نوعی از گردشگری است، با این تفاوت که وسیله نقلیه این نوع گردشگری، دوچرخه است. یکی از مزایای گردشگری با دوچرخه ، دیدن و لمس بدون فاصله طبیعت است که در سایر گردشگری ها کمتر می توان یافت.

به طور معمول در سفرهای مختلف به مناطق مختلف، وسیله نقلیه انسان را جا به جا می کند ولی در این نوع گردشگری خود انسان نیز در جا به جایی خود ایفای نقش می کند.

در سفرهای طولانی معمولاً میزان بار و تجهیزات همراه دوچرخه سوار بسیار بیشتر از میزان معمولی است که در سفرهای کوتاه همراه خود دارد. تجهیزاتی مانند چادر مسافرتی، خوراکی برای چند روز، پوشاک مناسب فصل، شب خوابی و تجهیزاتی از این دست که همواره باید همراه گردشگر دوچرخه سوار باشد. به همین دلیل وجود امکانات بیشتری برای حمل بار مورد نیاز است.

در این شیوه گردشگری، دوچرخه سوار به طور کامل در تماس با محیط بوده، بیشتر اوقات تنهاست و در این حالت فرصت مکاشفه بیشتری دارد. البته برای سفر با دوچرخه در مسیرهای طولانی آمادگی جسمانی خوبی نیز لازم است، همچنین نکات ضروری دوچرخه سواری باید رعایت شود و از این رو کار هرکسی نیست. این نوع گردشگران ،کسانی هستند که پیاده یا به وسیله دوچرخه مسیرپیمایی می کنند و در مهمان خانه ها، هتل ها و یا خانه های مشخصی اقامت کرده، با افراد محلی دیدار کرده و در مورد فرهنگ و محیط زیست آنها مطالبی می آموزند.

سبک بار بودن، رمز راحتی در سفر با دوچرخه است. با انتخاب دقیق دوچرخه و تجهیزات مناسب می توانید بدون اینکه مجبور به حمل بار زیادی باشید، به سفر طولانی بروید.

خوشبختانه دوچرخه های امروزی سبک تر و قابل اتکاتر از دوچرخه های قدیمی هستند. اجزاء و قطعات این دوچرخه ها قابل اعتماد تر از قبل شده اند. دنده های اضافی، سختی کوهنوردی را کم کرده اند و ترمزهای قوی کنترل دوچرخه را در سراشیبی بهبود بخشیده اند.

بهترین دوچرخه برای سفر، دوچرخه گردشگری است. این دوچرخه ها برای سرعت بالا ساخته نشده اند بلکه برای تحمل وزن کوله بار و همچنین فراهم کردن آسایش بیشتر و اطمینان بالاتر برای گردشگر ساخته شده اند. تایرهای پهن آن ها برای راه های سنگفرش نشده مناسب بوده ولی از تایرهای حجیم دوچرخه های کوهستان سریعترند. فاصله بین چرخ های جلو و عقب در این نوع دوچرخه بیشتر از دیگر دوچرخه هاست. این ویژگی باعث می شود تا چرخش دوچرخه به طرفین آهسته و با ثبات بیشتری صورت گیرد. ثبات بیشتر به معنای آسایش بیشتر است. خصوصاً اگر سفرهای طولانی و مسافت های زیادی پیش رو داشته باشیم.

تنه دوچرخه مخصوص گردشگری نیز از نظر طولی بلندتر و از نظر ارتفاع کوتاهتر از سایر دوچرخه هاست. بلندای طولی این دوچرخه باعث می شود تا برای حمل بار از توانایی بیشتری برخوردار باشد. کوتاهی قد دوچرخه نیز باعث می شود تا مرکز ثقل آن پایین آمده و ثبات و استحکام بیشتری داشته باشد.

یک دوچرخه در صورتی که بارش در پایین بسته شده باشد و لوازم آن به طور یکنواخت در آن توزیع شده باشد، با ثبات تر است. وزن را از سمتی به سمت دیگر به صورت یکنواخت توزیع کنید و سنگین ترین وسایل را تا جای ممکن پایین ببندید. اگر از سبد دوچرخه  استفاده می کنید، ناگزیر وزن بیشتری در قسمت عقب قرار می گیرد، چون سبدهای پشتی بزرگترند، اما در عین حال اطمینان یابید برخی از ابزار سنگین تر نیز به منظور جلوگیری از سنگینی بیش از حد قسمت عقب، در جلو قرار دارند. وزن بیش از حد در سبد می تواند باعث نوسان ناخوشایند دوچرخه هنگام ترمز شود.