بلاگ

بدنسازی و فیتنس و تفاوت های آنها

بدنسازی و فیتنس و تفاوت های آنها

هدف شما چیست؟ می خواهید حجم عضلات خود را افزایش دهید و یا اینکه قدرت ماهیچه های خود را ؟!

عموم مردم ورزش بدنسازی و فیتنس را یکی میدانند و حتی گاهی آنها را با هم اشتباه می گیرند و در نتیجه با انتخاب نادرست به هدفی که در ذهن دارند نمی رسند.

برای روشن شدن این موضوع در بلاگ ارکید مهر به بررسی تعاریف دقیق این دو ورزش و تفاوت ها و شباهت های موجود بین بدنسازی و فیتنس می پردازیم تا با شناخت و آگاهی کافی، یکی از این دو ورزش را انتخاب و با تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز ، ورزشی متناسب با شرایط فیزیکی و روحی خود را شروع کنیم.

ممکن است در نگاه اول بدنسازی و فیتنس دو ورزش یکسان به نظر برسند،در صورتی که تفاوتهای اساسی بین این دو وجود دارد.

ورزش بدنسازی از سال ۱۹۶۰ شکل گرفت؛ زمانی که ورزشکاران بدنسازی استفاده از هورمون تستسترون را برای رشد و حجم دادن به عضلات و ماهیچه های خود آغاز کردند. به هر صورت در بدنسازی نیازی به استفاده از دارو نیست و از این نظر شبیه فیتنس است که می تواند به شکل طبیعی انجام شود.

تفاوت اصلی بین ورزش های بدنسازی و فیتنس

یکی از اصلی ترین تفاوت های بین بدنسازی و فیتنس این است که در فیتنس، ورزشکار نیازی به وزنه زدن های سنگین ندارد، در حالی که در بدنسازی هل دادن و کشیدن وزنه های سنگین بخشی از ورزش است. در واقع، با وزنه زدن ماهیچه ها سریع تر رشد کرده و قدرت بدنی ورزشکاران بیشتر می شود.. یک قانون کلی و عمومی در مورد بدنسازی می گوید وزنه زدن ، تقریبا آسان ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است.

بدنسازان بیشتر به برجستگی عضلات و قدرتمند دیده شدن آن هم بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند. در صورتی که فیتنس کاران نظر معکوسی دارند.

هدف اصلی در فیتنس، متناسب و خوش فرم بودن بدن در یک زندگی فعال و سالم است. در واقع فیتنس، چیزی بیشتر از این نبوده ولی در کنار این هدف، سوزاندن چربی ها و کالری های اضافی هم وجود دارد.

در بدنسازی مرحله ای به عنوان وزن گیری یا افزایش وزن وجود دارد؛ در صورتی که در فیتنس الزامی برای بدست آوردن توده عضلانی و حجیم شدن بدن نیست.

تعریف فیتنس در جزئیات و تمرین ها با توجه به جنسیت تغییر می کند و فیتنس زنان در مقابل فیتنس مردان دارای تمرین ها و روش های متفاوتی است.
فیتنس یعنی ” داشتن اندام متناسب و زیبا ”. به همین علت، اکثراً آقایان به بدنسازی علاقه دارند و خانم ها به ورزش های فیتنس علاقه دارند.

در فیتنس نیازی به تمرین روزانه نیست!

تفاوت مهم دیگر فیتنس و بدنسازی در میزان فعالیت ورزشی است. یک جلسه بدنسازی ممکن است تا دو ساعت به طول بیانجامد ؛ در صورتی که یک جلسه فیتنس معمولا بیشتر از ۴۵ دقیقه زمان نمی برد. فیتنس بهترین راه برای خارج کردن استرس در پایان یک روز خسته کننده است.

بدنسازی معمولا به فعالیت ورزشی دائمی که ۳ یا ۴ بار در هفته انجام می شود به شکل ممتد نیاز دارد تا به نتیجه مطلوب برسد اما در فیتنس تلاش کمتری مورد نیاز است .

اکثر بدنسازان در برنامه غذایی خود، پروتئین زیادی مصرف کنند.

تحقیقات نشان می دهد که بدنسازان در برنامه غذایی خود پروتئین زیادی مصرف می کنند؛ به این دلیل که پروتئین در ساختن عضلات و ماهیچه ها نقش بسیار پررنگی دارد و بسیاری از بدنسازان برای بدست آوردن حجم عضلانی مدنظرشان از نوشیدنی های پروتئینی، گوشت ماهی و گوشت سفید در برنامه غذایی خود استفاده می کنند.

اما برنامه غذایی فیتنس کاران متفاوت است. فیتنس به معنای ” متناسب بودن” است و نیازی به خوردن یک نوع پروتئین و یا ویتامین خاص ندارد. فیتنس بیشتر روی خوردن غذاهای سالم مانند سالاد ، سبزیجات و میوه تاکید می کند و بیشتر کسانی که ورزش فیتنس انجام می دهند، به نظر می رسد که در حال کم کردن چربی هستند.

بدنسازان همواره ماهیچه های خود را حجیم می کنند و فیتنس کاران در حال قدرت بخشیدن به عضلات خود هستند.

بدنسازان معمولا به جای شکل دادن به عضلات خود، وزنه می زنند. تمرینات بدنسازی درباره حجیم کردن عضلات سینه،جلو بازو، پاها و پشت کمر است. در صورتی که در فیتنس توده عضلانی حجیم نمی گیرد.

فیتنس روی قوی کردن ماهیچه ها از طریق تمرینات ورزشی متناسب تمرکز دارد و با وزنه زدن سر و کار ندارد و بر پایه تمریناتی است که در آن شکل دادن به عضلات و ماهیچه ها از طریق تمرینات کششی و .. اهمیت دارد ؛اما نه هر عضله ای! در فیتنس کاران با یک شکم عضله ای و پاهای فرم گرفته و البته بدون چربی روبرو می شویم. در فیتنس عضلات قوی می شوند ولی حجم آنها تغییر زیادی نمی کند.

بدنسازی درباره رشد عضلات و حجم دادن به ماهیچه ها صحبت می کند؛ اما فیتنس ثبات در یک تناسب بین لاغری و چاقی و فرم دهی به اندام است.

با مطالعه این مقاله، راجع به تفاوتهای فیتنس و بدنسازی آگاهی پیدا کردید؛ با توجه هدف خود می توانید از بین دستگاه های بدنسازی و دستگاه های فیتنس انتخاب کنید و تمرین را شروع کنید!